Úvod Recenze knih

Město: Havlíčkův Brod
Rok vydání: 2003
Počet stran: 117
ISBN: 80-238-9609-1
cena : 67-130 Kč

Anotace

Kniha „Aby zuby nebolely“ přináší seriózní a přitom čtivé informace o zubech a ústní dutině, o tom, jak o ně pečovat i jak předcházet jejich onemocnění. Vysvětluje základní léčebné postupy a metody. Podle zubních lékařů umožňuje získat znalosti, které by měl mít každý, kdo má zájem o své zdraví a koneckonců i o svůj vzhled.

Naše recenze

Kniha se zaměřuje na bolesti zubů, prevenci a další témata, která se zubů týkají. Publikace nejdříve popisuje zuby a ústní bakterie. V další kapitole velmi detailně podává informace o zubním kazu – konkrétně o tom, co ovlivňuje jeho vznik, jak si správně čistit zuby, jak se vhodně stravovat, o zubních pastách, zubních kartáčcích a nitích, o fluoridech, o plombování či o zvýšené kazivosti zubů. Další velký blok je zaměřen na různá témata týkající se zubů – např. jejich bělení, kývání zubů, na citlivé krčky, zubní váčky, skřípání zubů, zuby a sny, zánět dásní a paradentózu, na zubní náhrady, zubní kámen, trhání zubů.... V závěru nás autoři seznámí s historií. Je velmi zajímavé si přečíst o radách různých léčitelů. Kniha je přehledná a je psaná čtivou formou. Čtivost podporuje i struktura odstavců, kapitol a také zdůraznění důležitých částí. Publikace je určená široké veřejnosti. Texty jsou doplněné obrázky k tématu. Na konci knihy najdete bylinkový receptář, který vás seznamuje se základními bylinkami vhodnými pro vyplachování úst. Dále jsou zde také návody na přípravu konkrétních vyplachovadel a dalších kúr vhodné pro vaše zuby. Součástí publikace je i slovních užitých odborných výrazů, kterých ovšem není příliš.

Recenze zajímavé knihy Bolest a možnosti její kontroly od Pavla Ševčíka najdete na webu Bolest hlavy.

název knihy : Zubní kaz a jeho prevence v časném dětském věku

Autor: Vlasta Mergelová, Romana Ivančaková, autorská spolupráce Matina Kuletová atd.
Nakladatelství: Havlíček Brain Team
Město: Praha
Rok vydání: 2009
Počet stran: 111
ISBN: 978-80-87109-16-8

Anotace

Autoři v úvodu této knihu upozorňují na to, že některé děti potřebují odbornou péči o chrup už v útlém věku. Často se jim však nedostává, protože si rodiče neuvědomují, jak je prvotní prevence důležitá. Publikace je určená odborné veřejnosti. Představuje přehledný manuál možností a metod prevence zubního kazu u malých dětí. Po úvodu následují v publikaci kapitoly zaměřené na rozdělení dětského věku, charakteristiku dětského věku, vývoj a prořezávání dočasné dentice, význam dočasného chrupu, vývoj a prořezávání stálého chrupu. Po uvedených šesti kapitolách následuje zubní kaz v časném dětském věku. Tato kapitola je více rozepsaná a umožní utvoření si lepšího pohledu na tuto problematiku. Následují kapitoly zaměřené na rizikové skupiny děti, klinický obraz zubního kazu a histologický obraz zubního kazu v časném dětství, který je rovněž více rozepsán stejně jako terapie zubního kazu v časném dětství. Více se dozvíte i o komplikaci zubního kazu v raném dětství, jeho prevenci, stanovení individuálního rizika kazovosti chrupu, preventivních opatřeních, doporučených postupech a poté už následuje závěr první části a obrazová příloha. Ve druhé části jsou rejstříky, seznam literatury, použité zkratky, rejstřík věcný, rejstřík tabulek, rejstřík vyobrazení v textu, rejstřík vyobrazení v příloze.

Naše recenze

Jak už bylo uvedeno, kniha je určená odborné veřejnosti. Jsou v ní odborné termíny, takže pro laiky by byla hůře srozumitelná. Odborné veřejnosti se však bude velmi dobře číst díky přehlednému členění do kapitol a podkapitol. Některé důležité informace jsou zvýrazněné. V knize také najdete mnohé tabulky, obrázky, fotografie, rejstříky atd. Publikace je rozhodně přínosem.

název knihy : Ošetřovatelství ve stomatologii

Autor: Vladimír Vurm a kolektiv
Nakladatelství:Manus
Město: Praha
Rok vydání: 2005
Počet stran: 82
ISBN: 80-86571-08-4

Anotace

Publikace je určená zdravotním sestrám bakalářkám. Je studijním materiálem, který je obeznámí se základy ošetřovatelství při práci na stomatologickém pracovišti, a to v ambulanci i na oddělení lůžkové péče. Publikace je rozdělená do osmnácti kapitol. Po úvodu se dozvíte z knihy něco o historii a dále se autoři věnují základní terminologii a preventivní stomatologii. Další kapitoly jsou zaměřené na záchovnou stomatologii, protetickou stomatologii, chirurgickou stomatologii, paradontologie a dětskou stomatologii. Následují kapitoly soustředěné na ortodoncii, stomatologickou rentgenologii, forenzní stomatologii a gerontostomatologii. Poměrně rozsáhlou (patnáctou) kapitolou jsou specifika ošetřovatelské péče ve stomatologii. Má osm podkapitol. Jsou zaměřené například na provoz stomatologické ordinace, hygienické požadavky na provoz, sterilizační metody, přenos nozkomiálních nákaz, manipulaci s rtutí, hygieny rukou personálu na stomatologických pracovištích, opatření k ochraně pracovníků zubních ordinací a laboratoří atd. Další kapitola se zaměřuje na komunikaci s pacientem a pak ještě v publikaci obrázková příloha a seznam použité literatury.

Naše recenze

Studijní materiál je napsán odbornou, ale srozumitelnou formou. Nedá se mu upřít přehlednost (odtržky, zvýraznění důležitých pojmů, tabulky atd.), logické členění do kapitol a podkapitol. Přínosná je i obrázková příloha, díky které si studenti udělají názornou představu. Seznam použití literatury jim zase umožní najít si další studijní materiály.